Rodice za inkluzi

uploads/aktuality/záhlaví/2015-01-31_Jak-zaclenovat-specifické-zaky.jpg

Reportáž ČT "Jak začleňovat specifické žáky mezi školáky"

31. 1. 2015
Příběhy z praxe

V rámci nově založené aliance Rodiče za inkluzi prosazují integraci žáků se speciálními potřebami jejich
rodiče. Za Rodiče za inkluzi vystupuje Olga Měkotová, maminka chlapce s Downovým syndromem. 

Reportáž ke shlédnutí na stránkách České televize

Přepis reportáže

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor

--------------------

Jak co nejlépe začlenit žáky, které mají specifické
vzdělávací potřeby mezi běžné školáky. Učitelům by měl pomoci nový manuál,
který pro ministerstvo školství připravují experti z Univerzity Palackého v
Olomouci. Prosazovat integraci žáků s nejrůznějšími problémy chtějí také jejich
rodiče. V rámci nově založené aliance Rodiče za inkluzi.

Monika BEZUCHOVÁ, redaktorka

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka

redaktorka

--------------------

Základní škola v Chotýšanech. V jedné třídě tu jsou děti
různě nadané, různě rychlé, s různými potřebami i poruchami, přesto fungují
všichni společně.

Daniela BUKOVSKÁ, zastupující ředitelka, ZŠ a MŠ Chotýšany

--------------------

Tady vlastně je paní učitelka, je tady paní asistentka, a je
to tak krásně propojený, že vlastně ani nepoznáte, kdo je kdo a kdo komu
pomáhá.

Monika BEZUCHOVÁ, redaktorka

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka

redaktorka

--------------------

Teď mají v Chotýšanech asi 70 dětí a 6 tříd. Do budoucna by
ale škola chtěla rozšířit svoje prostory a mít tady klasických 9 ročníků. Věří,
že i při větším počtu dětí si tady dokáží udržet individuální přístup.

osoba

--------------------

To dáš z hlavy, ty seš šikovnej.

Monika BEZUCHOVÁ, redaktorka

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka

redaktorka

--------------------

K tomu, aby podobná praxe byla ve školách běžnější, má teď
pomoct nový manuál.

Jan MICHALÍK, Ústav speciálně pedagogických studií, UP v Olomouci

--------------------

Každý učitel si tam v té části najde, ať už má žáka se
zrakovým postižením, sluchovým postižením nebo se sociálním znevýhodněním.

Monika BEZUCHOVÁ, redaktorka

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka

redaktorka

--------------------

Manuál s konkrétními postupy pro děti, které mají z různých
důvodů stížené studium, autoři teď dokončují.

Jan MICHALÍK, Ústav speciálně pedagogických studií, UP v
Olomouci

--------------------

Předpokládáme, že do června 2015 jej předáme hotový
ministerstvu školství.

Monika BEZUCHOVÁ, redaktorka

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka

redaktorka

--------------------

Olga Měkotová vyzvedává svého 10letého syna v družině. Právě
jeho příběh dokazuje, že i dítě s Downovým syndromem může úspěšně chodit do
běžné základní školy.

Olga MĚKOTOVÁ, Antonínova matka

--------------------

V tom učení jde spolu s těma dětma dál, že ho děti táhnou,
protože se hodně učí nápodobou.

Monika BEZUCHOVÁ, redaktorka

Jitka SZÁSZOVÁ, redaktorka

redaktorka

--------------------

Olga Měkotová a další rodiče dětí se specifickými potřebami
se teď spojili do jedné aliance. Navzájem si chtějí předávat zkušenosti a
veřejnosti ukázat, že začlenění jejich dětí do běžných tříd se nikdo bát
nemusí. Monika Bezuchová a Jitka Szászová, Česká televize.